
zaterdag, september 20, 2003
Opmerkelijk aan de protestdemonstratie in Amsterdam afgelopen middag was vooral, dat zoveel fotojournalisten naast hun spiegelreflex nu ook met een Hasselblad XPan rondlopen. Ze waren niet op één hand te tellen. Verder had de afwezigheid van GroenLinks-leider Femke Halsema tot gevolg dat een aantal fotografen al snel afdroop. Niet onverstandig, gezien de klamme hitte in de hoofdstad. (En zeker niet slim om met een metalen fotokoffer en een Mamiya C330 de stoet vast proberen te leggen.)
Advice for a photographer wanting to enter the profession:
Desire and drive count, but professional photography is a competitive business, and for every successful photographer there are dozens looking for work. Training can only help to fine-tune a natural “eye,” and although a prospective photographer may have a true passion for the art and craft, if he lacks that eye no amount of training or desire can compensate. Many people must be content to be advanced amateurs rather than professionals.
Bron: National Geographic.
Desire and drive count, but professional photography is a competitive business, and for every successful photographer there are dozens looking for work. Training can only help to fine-tune a natural “eye,” and although a prospective photographer may have a true passion for the art and craft, if he lacks that eye no amount of training or desire can compensate. Many people must be content to be advanced amateurs rather than professionals.
Bron: National Geographic.
vrijdag, september 19, 2003
Die Bild-Zeitung durfte ein Foto vom abgetrennten, noch blutigen Kopf eines Opfers des Krieges in Liberia veröffentlichen. Der Deutsche Presserat wies am Mittwoch in Bonn Beschwerden von insgesamt 17 Lesern gegen den Abdruck des Bildes zurück. Das am 23. Juli erschienene Farbfoto sei "in erster Linie Informationsträger und authentisches Dokument der Zeitgeschichte", befand das Selbstkontrollorgan.
Der schockierende Inhalt könne bei Lesern erhöhte Aufmerksamkeit für Krieg und Gräuel wecken, erklärte der Beschwerdeausschuss des Presserats. Eine der zentralen Aufgaben der Presse sei die Berichterstattung über tatsächliche Geschehnisse in der Welt: "Dazu zählen auch reale Schrecken eines grausamen Krieges."
Bron: Associated Press.
In de kwaliteitskrant Frankfurter Allgemeine verscheen al meteen in juli een bijtend maar genuanceerd commentaar op het plaatsen van deze foto door Bild.
Der schockierende Inhalt könne bei Lesern erhöhte Aufmerksamkeit für Krieg und Gräuel wecken, erklärte der Beschwerdeausschuss des Presserats. Eine der zentralen Aufgaben der Presse sei die Berichterstattung über tatsächliche Geschehnisse in der Welt: "Dazu zählen auch reale Schrecken eines grausamen Krieges."
Bron: Associated Press.
In de kwaliteitskrant Frankfurter Allgemeine verscheen al meteen in juli een bijtend maar genuanceerd commentaar op het plaatsen van deze foto door Bild.
Twintig jaar geleden verscheen het eerste nummer van P/F Professionele Fotografie. Sindsdien is er heel wat veranderd, met name in de fotografie. Onveranderd gebleven is de liefde voor het beeld. De hartstocht voor de creativiteit en verscheidenheid van fotografen ligt ten grondslag aan de redactie van PF.
Een mooi voorbeeld daarvan is de rubriek Met het Oog op een Ander, die in 1998 begon en onlangs werd afgesloten. Veertig fotografen kozen telkens hun favoriete foto van een andere fotograaf. Het is een ongemeen boeiende reeks geworden.
MET HET OOG OP EEN ANDER bevat foto's van de onder anderen Anton Corbijn, Hellen van Meene, Carla van de Puttelaar, Rineke Dijkstra, Koos Breukel, Mark van den Brink, Paul Kooiker, Gerard Fieret, Willem Diepraam, Cary Markerink, Johannes Schwartz, Niels Schumm, Elspeth Diederix, Viviane Sassen, Juul Hondius en Bert Verhoeff.
Ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan van PF is op 1 oktober de opening van deze foto-estafette in de Melkweg Galerie. Om het feest compleet te maken, verschijnt bij de tentoonstelling een publicatie met daarin alle veertig foto's, inclusief een toelichting op de keuze van de fotografen.
Een mooi voorbeeld daarvan is de rubriek Met het Oog op een Ander, die in 1998 begon en onlangs werd afgesloten. Veertig fotografen kozen telkens hun favoriete foto van een andere fotograaf. Het is een ongemeen boeiende reeks geworden.
MET HET OOG OP EEN ANDER bevat foto's van de onder anderen Anton Corbijn, Hellen van Meene, Carla van de Puttelaar, Rineke Dijkstra, Koos Breukel, Mark van den Brink, Paul Kooiker, Gerard Fieret, Willem Diepraam, Cary Markerink, Johannes Schwartz, Niels Schumm, Elspeth Diederix, Viviane Sassen, Juul Hondius en Bert Verhoeff.
Ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan van PF is op 1 oktober de opening van deze foto-estafette in de Melkweg Galerie. Om het feest compleet te maken, verschijnt bij de tentoonstelling een publicatie met daarin alle veertig foto's, inclusief een toelichting op de keuze van de fotografen.
Paul McCartney was involved in a scuffle Friday when a photographer tried to take his picture near the site of illusionist David Blaine's latest stunt. McCartney and friends of the 61-year-old musician went to see Blaine after dining in central London's Soho district on Thursday evening. One of them tipped off the press, who were watching a man in a sleeping bag in a box, that Paul was passing," the statement said.
London's Metropolitan Police said they were investigating two counter-allegations of common assault following a dispute near Blaine's stunt between a photographer and a group of friends early Friday morning. The police didn't name anyone involved in the incident: "Mr. McCartney didn't want to be photographed and two of his mates said he didn't want any photography. There was pushing and shoving."
Evening Standard photographer Kevin Wheal claimed he was hit after trying to take McCartney's picture. The paper said the star's friends told police they were assaulted during the incident.
Bron: AP.
London's Metropolitan Police said they were investigating two counter-allegations of common assault following a dispute near Blaine's stunt between a photographer and a group of friends early Friday morning. The police didn't name anyone involved in the incident: "Mr. McCartney didn't want to be photographed and two of his mates said he didn't want any photography. There was pushing and shoving."
Evening Standard photographer Kevin Wheal claimed he was hit after trying to take McCartney's picture. The paper said the star's friends told police they were assaulted during the incident.
Bron: AP.
Le photographe Jean Dieuzaide est décédé jeudi matin à l'âge de 82 ans à Toulouse, a-t-on appris auprès de la famille de l'artiste, qui, sous le nom de "Yan", fut notamment reporter, portraitiste de De Gaulle et Dali, fondateur en 1974 de la galerie du château d'Eau à Toulouse, la première galerie photographique en France.
"Missionnaire" de l'argentique, Jean Dieuzaide que l'on rapproche souvent des photographes dits humanistes (Robert Doisneau, Edouard Boubat) s'est illustré dans de très nombreux styles et sujets, des célèbres portraits de Dali ou du général de Gaulle lors de la libération de Toulouse aux reportages en pays méditerrannéens, en passant par la photo industrielle ou d'architecture.
Connu dans les années 50 sous le nom de Yan, titulaire des prix Niepce et Nadar en 1955 et 1961, Jean Dieuzaide s'est révélé fervent défenseur du noir et blanc et de la photographie en général, participant notamment à la création des Rencontres internationales de la photographie d'Arles.

"Missionnaire" de l'argentique, Jean Dieuzaide que l'on rapproche souvent des photographes dits humanistes (Robert Doisneau, Edouard Boubat) s'est illustré dans de très nombreux styles et sujets, des célèbres portraits de Dali ou du général de Gaulle lors de la libération de Toulouse aux reportages en pays méditerrannéens, en passant par la photo industrielle ou d'architecture.
Connu dans les années 50 sous le nom de Yan, titulaire des prix Niepce et Nadar en 1955 et 1961, Jean Dieuzaide s'est révélé fervent défenseur du noir et blanc et de la photographie en général, participant notamment à la création des Rencontres internationales de la photographie d'Arles.

Vanavond in RTL Boulevard een reportage over fotograaf Erwin Olaf.
RTL4, 18.30.
RTL4, 18.30.
Al die mensen die vinden dat taalstudies niet nuttig zijn en dat daar vooral op bezuinigd moet worden: Jammer maar helaas. Anders had je dit interessante Noorse artikel over Anton Corbijn kunnen lezen:
Rockens portrettører
Det tar noen skarve timer, og koster fort en årslønn eller tre. Slik går det når Corbijn møter Marlin. Rockfotografiet blir av mange regnet som en fotografisk sjanger i seg selv. Og musikkbransjen har for lengst forstått at særegne og tøffe bilder kan være med på å fremme artistenes platesalg og popularitet. De siste årene har også norske plateselskap begynt å satse tid, penger og krefter på å lage klassiske rockbilder, og punger tidvis ut med store summer på stylister, heftige fotolocations og - ikke minst - anerkjente rockfotografer.
Plateselskapet Virgin svei nettopp av et ukjent beløp for at Anton Corbijn, verdens dyreste og mest kjente rockfotograf, skulle avbilde Lene Marlin. Og bildene av vår søte, eksil-returnerte popstjerne har vakt mye oppsikt. Kanskje ikke så mye på grunn av bildene selv, men på grunn av mannen som har tatt dem. Corbijn er nemlig verdens mest profilerte rockfotograf, som jevnlig tar portretter U2, Metallica, Depeche Mode og andre superstjerner. Han er ingen billig mann å møte. - Jeg vet ikke hvor mye han tar nå. Men for sju-åtte år siden hadde Corbijn en dagpris på over hundre tusen pund, altså over en million kroner. Likevel tipper jeg Lene Marlin ble en del billigere, sier en av våre egne mest profilerte rockfotografer, Bjørn Opsahl.
Dette er nye takter i norsk musikkbransje. Sjefredaktør Gaute Drevdal i trendavisa Natt&Dag konstaterer at dagene da norsk platebransje enten tok bildene sjøl eller spurte en kunsterisk venn med et kamera, er over. - Gradvis har musikkbransjen begynt å bruke penger på foto og image. Men å hyre inn en kar som Corbijn, det er noe helt nytt. Så kan man spørre seg om man her gikk over bekken etter vann. Er nivået blant de norske rockfotografene så elendig at man må bruke et toppnavn som Corbijn? - Nivået er besynderlig lavt. Men på sett og vis bra, likevel, dersom man fokuserer på de få aktørene vi har som kan sakene sine. Det dreier seg om en to-tre stykker som er virkelig gode. Du kan vel si det gjenspeiler musikkfloraen vi har her i landet. Ikke rare greiene å bli inspirert av, dessverre, melder Bjørn Opsahl. Gaute Drevdal er ikke helt enig. - Jeg har ingenting å utsette på norsk rockfotografi. Noen ganger er vi til og med bedre enn utlandet, norske rockfotografer er ofte litt mer oppfinnsomme. Stian Andersen er den beste etter min mening. Han har skapt sin egen stil, som du ofte ser andre fotografer lene seg mot.
Var det så nødvendig å svi av en formue for å ta noen skarve bilder av ei lita Tromsøjente? Rockfotograf Stian Andersen understreker at dette neppe dreier seg så mye om fotokvalitet som om prestisjen man får på kjøpet ved å la Corbijn avbilde Marlin. - Det handler om å markere for alle og enhver at Lene Marlin er en superstjerne. Derfor bruker de Corbijn, bemerker Stian Andersen, som ikke vil gjette på hvor mye man har spandert på Marlin-bildene. Men han er viss på at det dreier seg om noen hundre tusen. - Til sammenlikning får norske fotografer gjerne mellom ti og tredve tusen kroner for en tilsvarende jobb. Og noen ganger mindre enn det også. Bjørn Opsahl sier seg enig: - Lene har solgt over en million plater, og er dermed i den divisjonen at man plutselig kan ta seg råd til slikt. Her handler det nok mest om den kredibiliteten man får på kjøpet ved å hyre Anton Corbijn. Og ut fra Marlin-bildene vi har sett til nå, smaker det nok litt av venstrehåndsarbeid fra Corbijns side. Han har vært mye bedre tidligere.
Bron: Dagsavisen.
Rockens portrettører
Det tar noen skarve timer, og koster fort en årslønn eller tre. Slik går det når Corbijn møter Marlin. Rockfotografiet blir av mange regnet som en fotografisk sjanger i seg selv. Og musikkbransjen har for lengst forstått at særegne og tøffe bilder kan være med på å fremme artistenes platesalg og popularitet. De siste årene har også norske plateselskap begynt å satse tid, penger og krefter på å lage klassiske rockbilder, og punger tidvis ut med store summer på stylister, heftige fotolocations og - ikke minst - anerkjente rockfotografer.
Plateselskapet Virgin svei nettopp av et ukjent beløp for at Anton Corbijn, verdens dyreste og mest kjente rockfotograf, skulle avbilde Lene Marlin. Og bildene av vår søte, eksil-returnerte popstjerne har vakt mye oppsikt. Kanskje ikke så mye på grunn av bildene selv, men på grunn av mannen som har tatt dem. Corbijn er nemlig verdens mest profilerte rockfotograf, som jevnlig tar portretter U2, Metallica, Depeche Mode og andre superstjerner. Han er ingen billig mann å møte. - Jeg vet ikke hvor mye han tar nå. Men for sju-åtte år siden hadde Corbijn en dagpris på over hundre tusen pund, altså over en million kroner. Likevel tipper jeg Lene Marlin ble en del billigere, sier en av våre egne mest profilerte rockfotografer, Bjørn Opsahl.
Dette er nye takter i norsk musikkbransje. Sjefredaktør Gaute Drevdal i trendavisa Natt&Dag konstaterer at dagene da norsk platebransje enten tok bildene sjøl eller spurte en kunsterisk venn med et kamera, er over. - Gradvis har musikkbransjen begynt å bruke penger på foto og image. Men å hyre inn en kar som Corbijn, det er noe helt nytt. Så kan man spørre seg om man her gikk over bekken etter vann. Er nivået blant de norske rockfotografene så elendig at man må bruke et toppnavn som Corbijn? - Nivået er besynderlig lavt. Men på sett og vis bra, likevel, dersom man fokuserer på de få aktørene vi har som kan sakene sine. Det dreier seg om en to-tre stykker som er virkelig gode. Du kan vel si det gjenspeiler musikkfloraen vi har her i landet. Ikke rare greiene å bli inspirert av, dessverre, melder Bjørn Opsahl. Gaute Drevdal er ikke helt enig. - Jeg har ingenting å utsette på norsk rockfotografi. Noen ganger er vi til og med bedre enn utlandet, norske rockfotografer er ofte litt mer oppfinnsomme. Stian Andersen er den beste etter min mening. Han har skapt sin egen stil, som du ofte ser andre fotografer lene seg mot.
Var det så nødvendig å svi av en formue for å ta noen skarve bilder av ei lita Tromsøjente? Rockfotograf Stian Andersen understreker at dette neppe dreier seg så mye om fotokvalitet som om prestisjen man får på kjøpet ved å la Corbijn avbilde Marlin. - Det handler om å markere for alle og enhver at Lene Marlin er en superstjerne. Derfor bruker de Corbijn, bemerker Stian Andersen, som ikke vil gjette på hvor mye man har spandert på Marlin-bildene. Men han er viss på at det dreier seg om noen hundre tusen. - Til sammenlikning får norske fotografer gjerne mellom ti og tredve tusen kroner for en tilsvarende jobb. Og noen ganger mindre enn det også. Bjørn Opsahl sier seg enig: - Lene har solgt over en million plater, og er dermed i den divisjonen at man plutselig kan ta seg råd til slikt. Her handler det nok mest om den kredibiliteten man får på kjøpet ved å hyre Anton Corbijn. Og ut fra Marlin-bildene vi har sett til nå, smaker det nok litt av venstrehåndsarbeid fra Corbijns side. Han har vært mye bedre tidligere.
Bron: Dagsavisen.
Soldiers are jumpy in the face of a guerrilla war in which it is extremely difficult to distinguish combatants from civilians. Their unease showed itself in the Thursday ambushes and firefight as soldiers appeared to be firing on anything they felt threatened by, including an Associated Press reporter and photographer covering the incident.
Neither man was hurt. Photographer Karim Kadim and his driver ran to safety from their car after an American tank trained its machine gun on the vehicle. It was subsequently hit about 20 times, blowing out the rear window, knocking a big hole in the windshield and flattening the tires. The reporter ran around the corner of a building as a tank fired three rounds from its 50-caliber machine gun in his direction.
Bron: Associated Press.
Neither man was hurt. Photographer Karim Kadim and his driver ran to safety from their car after an American tank trained its machine gun on the vehicle. It was subsequently hit about 20 times, blowing out the rear window, knocking a big hole in the windshield and flattening the tires. The reporter ran around the corner of a building as a tank fired three rounds from its 50-caliber machine gun in his direction.
Bron: Associated Press.


Eindelijk een nieuwe cd en single van Lene Marlin. En de coverfoto's zijn van...
(Meer Corbijn-foto's van dezelfde sessie zijn hier te bekijken.)
donderdag, september 18, 2003
Greg Walker, former president and CEO of Allsport and current executive at Getty Images, died in an apparent suicide August 31. He was 37.

foto Karim Kadim
Associated Press driver Qasem Abdul Zahra, looks at his car, damaged by gunfire after he said U.S. forces opened fire on him and AP photographer Karim Kadim while trying to photograph a site where American troops were ambushed near Khaldiyah Thursday, Sept.18, 2003. Neither Zahra or Kadim were injured and the car was moved later to this safe residential home nearby.
woensdag, september 17, 2003
Verslaggevers en fotografen van de Vlaamse uitgever Concentra (o.m. Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen) en het bureau Photonews kunnen als ze een notebook met wi-fi bij zich hebben, binnen alle hotspots van provider Sinfilo tekst en foto's snel draadloos via internet naar de redactie sturen. De hotspots zijn o.m. te vinden in stadions, hotels en conferentiecentra in België.
Bron: hotspot.nl via Villamedia.
Bron: hotspot.nl via Villamedia.
Een foto van het Britse fotografenduo Barrett-Forster zorgt in de Rotterdamse Witte de With-buurt voor ophef. Het gaat om Lads Series #1, waarop is te zien hoe zes mannen een zevende gewelddadig tegen de grond drukken en drie witte lelies in zijn achterste steken.
De foto is onderdeel van de groepstentoonstelling Human Branding in showroom Mama in de Witte de Withstraat. Vanaf de straat is de foto duidelijk zichtbaar, dus ook voor kinderen, die de voorstelling de afgelopen dagen uitgebreid bespraken op het schoolplein. Bezorgde moeders trokken daarom aan de bel. 'Deze foto was voor hen de
druppel', zegt Boris van Berkum van Mama. De laatste dagen voerde hij gesprekken met de moeders en met de wijkagent van het politiebureau dat praktisch naast Mama is gevestigd. 'Ze ergeren zich al langer aan de continue blootstelling aan geweld en seks in de media. En nu deze foto in hun buurt hangt, is het makkelijk om in actie te komen.'
Volgens van Berkum is het echter nooit Mama's bedoeling geweest om te shockeren. Het werk van Barnes Barrett en Robin Forster, beiden afkomstig van het prestigieuze Goldsmith College in Londen, balanceert op het randje van beeldende kunst en reclamefotografie. Technisch perfect uitgevoerde en tot in de puntjes geënsceneerde foto's zijn
het, die maatschappelijke problemen, zoals de worsteling met identiteit en mannelijkheid, aan de kaak willen stellen. 'Het is belangrijk werk', vindt Van Berkum, 'en het moet gezien worden'.
Om de bezorgde moeders desondanks tegemoet te komen is Mama bereid de ramen 'op kinderhoogte' af te plakken met transparant folie. Zo kunnen volwassenen de foto van buiten nog wel zien, maar kinderen niet. Over een tweede foto van Barrett-Forster, die ook in showroom Mama hangt en eveneens vanaf de straat te zien is, heeft
gek genoeg nog niemand geklaagd. Terwijl ook hier sprake is van agressief gedrag: eenzelfde groep mannen dwingt een slachtoffer in een met ketchup besmeurde. worst te bijten die een van de mannen voor zijn kruis houdt. Van Berkum heeft 'geen flauw idee' waarom deze foto geen boze reacties oproept. 'Misschien dat dit werk eerder
gezien wordt als een uit de hand gelopen ontgroening'.
Bron: de Volkskrant.
De foto is onderdeel van de groepstentoonstelling Human Branding in showroom Mama in de Witte de Withstraat. Vanaf de straat is de foto duidelijk zichtbaar, dus ook voor kinderen, die de voorstelling de afgelopen dagen uitgebreid bespraken op het schoolplein. Bezorgde moeders trokken daarom aan de bel. 'Deze foto was voor hen de
druppel', zegt Boris van Berkum van Mama. De laatste dagen voerde hij gesprekken met de moeders en met de wijkagent van het politiebureau dat praktisch naast Mama is gevestigd. 'Ze ergeren zich al langer aan de continue blootstelling aan geweld en seks in de media. En nu deze foto in hun buurt hangt, is het makkelijk om in actie te komen.'
Volgens van Berkum is het echter nooit Mama's bedoeling geweest om te shockeren. Het werk van Barnes Barrett en Robin Forster, beiden afkomstig van het prestigieuze Goldsmith College in Londen, balanceert op het randje van beeldende kunst en reclamefotografie. Technisch perfect uitgevoerde en tot in de puntjes geënsceneerde foto's zijn
het, die maatschappelijke problemen, zoals de worsteling met identiteit en mannelijkheid, aan de kaak willen stellen. 'Het is belangrijk werk', vindt Van Berkum, 'en het moet gezien worden'.
Om de bezorgde moeders desondanks tegemoet te komen is Mama bereid de ramen 'op kinderhoogte' af te plakken met transparant folie. Zo kunnen volwassenen de foto van buiten nog wel zien, maar kinderen niet. Over een tweede foto van Barrett-Forster, die ook in showroom Mama hangt en eveneens vanaf de straat te zien is, heeft
gek genoeg nog niemand geklaagd. Terwijl ook hier sprake is van agressief gedrag: eenzelfde groep mannen dwingt een slachtoffer in een met ketchup besmeurde. worst te bijten die een van de mannen voor zijn kruis houdt. Van Berkum heeft 'geen flauw idee' waarom deze foto geen boze reacties oproept. 'Misschien dat dit werk eerder
gezien wordt als een uit de hand gelopen ontgroening'.
Bron: de Volkskrant.
Natuurgeweld kan van een afstand toch heel vreedzaam lijken. Hurricane Isabel, gezien vanuit het ruimtestation ISS.


dinsdag, september 16, 2003
Deze maand in American Photo een uitgebreide reportage over oorlogsfotografen in Irak. Onder andere een overzichtsfoto van wat een fotograaf zoal meeneemt naar een oorlog, een bonte verzameling van zakmes tot gasmasker.
Afgelopen middag vond in De Rode Hoed te Amsterdam een discussie plaats over digitale fotografie.
Helaas was het niveau van de deelnemers zo laag en de kennis zo gering, dat het vooral ergernis opriep over zoveel domheid. Zo waren er vooral veel IT-fanaten die voorspelden dat de analoge fotografie over een maand of vier afgelopen is, en dat de beeldkwaliteit van digitale consumentencamera's veruit superieur is aan al wat analoog bestaat. Bij zo'n overmaat aan flauwekul en onbenul restte er niet veel anders dan er het zwijgen toe te doen.
Helaas was het niveau van de deelnemers zo laag en de kennis zo gering, dat het vooral ergernis opriep over zoveel domheid. Zo waren er vooral veel IT-fanaten die voorspelden dat de analoge fotografie over een maand of vier afgelopen is, en dat de beeldkwaliteit van digitale consumentencamera's veruit superieur is aan al wat analoog bestaat. Bij zo'n overmaat aan flauwekul en onbenul restte er niet veel anders dan er het zwijgen toe te doen.
Donderdag 18 t/m woensdag 24 september in De Balie, Amsterdam:
FILM LOUNGE Programma 1
Films van Nederlandse fotografen, werk van Ed van der Elsken, John Fernhout, Cornelie Tollens, Piet Zwart, Marcel vd Vlugt, Carel van Hees.
25 september t/m 1 oktober:
FILM LOUNGE Programma 2
Films van Nederlandse fotografen, o.a. werk van: Gerald vd Kaap, Jolande des Bouvrie, Micha Klein, Servit Kocyigit, Frans Dupont, Dick Laan.
FILM LOUNGE Programma 1
Films van Nederlandse fotografen, werk van Ed van der Elsken, John Fernhout, Cornelie Tollens, Piet Zwart, Marcel vd Vlugt, Carel van Hees.
25 september t/m 1 oktober:
FILM LOUNGE Programma 2
Films van Nederlandse fotografen, o.a. werk van: Gerald vd Kaap, Jolande des Bouvrie, Micha Klein, Servit Kocyigit, Frans Dupont, Dick Laan.
De eerste foto- en fotoboekenvakbeurs van Nederland trekt veel belangstelling van buitenlandse galeriehouders en antiquariaten. Dat zei dinsdag voorzitter Ad Vlemmix van Breda Photo, het nieuwe foto-evenement waarvan de beurs deel uitmaakt.
De beurs is 27 en 28 september in het Breda's Museum en in Hotel Keyser in Breda. De fotobeurs is niet de enige primeur die Breda Photo te bieden heeft. Voor het eerst stelt kunstfotograaf Paul den Hollander een overzichtstentoonstelling uit dertig jaar werk samen. Volgens Vlemmix bestaat die voor een flink deel uit onbekende foto's die Den Hollander voor diverse opdrachtgevers maakte.
Breda Photo 2003, dat van 20 september tot en met 19 oktober wordt gehouden, brengt onder meer exposities met werk van binnen- en buitenlandse fotografen op veertig Bredase locaties.
De organisatie is er trots op een tentoonstelling van de Amerikaanse oorlogsfotograaf James Nachtwey te kunnen brengen, omdat diens werk zelden in Nederland is te zien. Nachtwey exposeert in De Beyerd 25 foto's uit Irak, Bosnië, Rwanda en andere brandhaarden in de wereld.
De Amerikaan Paul Cava en de Canadese Gabriëlle de Montmollin exposeren voor het eerst in Europa. Samen met de Belg Jan Carels brengen zij in het Breda's Museum surrealistisch werk in de tentoonstelling Tatouage over manipulatie en vervorming binnen de fotografie.
Behalve tentoonstellingen brengt Breda Photo ook andere evenementen in het kader van de fotografie, zoals een documentaireweekend, een project met jongeren en een weekend in het teken van de amateurfotografie.
Bron: ANP.
De beurs is 27 en 28 september in het Breda's Museum en in Hotel Keyser in Breda. De fotobeurs is niet de enige primeur die Breda Photo te bieden heeft. Voor het eerst stelt kunstfotograaf Paul den Hollander een overzichtstentoonstelling uit dertig jaar werk samen. Volgens Vlemmix bestaat die voor een flink deel uit onbekende foto's die Den Hollander voor diverse opdrachtgevers maakte.
Breda Photo 2003, dat van 20 september tot en met 19 oktober wordt gehouden, brengt onder meer exposities met werk van binnen- en buitenlandse fotografen op veertig Bredase locaties.
De organisatie is er trots op een tentoonstelling van de Amerikaanse oorlogsfotograaf James Nachtwey te kunnen brengen, omdat diens werk zelden in Nederland is te zien. Nachtwey exposeert in De Beyerd 25 foto's uit Irak, Bosnië, Rwanda en andere brandhaarden in de wereld.
De Amerikaan Paul Cava en de Canadese Gabriëlle de Montmollin exposeren voor het eerst in Europa. Samen met de Belg Jan Carels brengen zij in het Breda's Museum surrealistisch werk in de tentoonstelling Tatouage over manipulatie en vervorming binnen de fotografie.
Behalve tentoonstellingen brengt Breda Photo ook andere evenementen in het kader van de fotografie, zoals een documentaireweekend, een project met jongeren en een weekend in het teken van de amateurfotografie.
Bron: ANP.
De fotografen die toch altijd liever huid zien dan stof. Soms heb je daar gewoon even geen zin in.
Halina Reijn, actrice.
Kodak heeft vijf bordjes met "Kodak fototip" geplaatst bij het hek van de Wassenaarse kroonprinselijke villa Eikenhorst, waar in juli de fotograaf van de Haagsche Courant werd opgepakt toen het fotoverbod nog niet was opgeheven. Het zijn dezelfde knalgele bordjes die ook in De Efteling staan. Het idee is Kodak aangereikt door een reclamebureau.
Bron: Volkskrant.
Bron: Volkskrant.
Spencer Tunick heeft weer toegeslagen, deze keer in het (preutse en zeer Katholieke) Portugal.
Eleuterio Pais, the priest in the northern town of Santa Maria da Feira, near Porto, said the idea "had nothing to do with art".
The project is the brainchild of American photographer Spencer Tunick, who shot his models on Saturday as part of his world tour "Nude Adrift", which has led him to photograph groups of unclothed people in cities as far apart as Barcelona, Buenos Aires, Montreal, Sao Paulo, Paris and Vienna. Tunick has been at work on his project since 2001. His record so far is the immortalisation of a group of 7,000 naked people in Barcelona.
"There has to be a limit to everything," said Pais. "Until a few years ago it was a crime to appear naked in public." He also blamed the local authority for helping stage the event. "The town hall should concern itself with more serious things," he said.
Bron: Jornal de Noticias.

Eleuterio Pais, the priest in the northern town of Santa Maria da Feira, near Porto, said the idea "had nothing to do with art".
The project is the brainchild of American photographer Spencer Tunick, who shot his models on Saturday as part of his world tour "Nude Adrift", which has led him to photograph groups of unclothed people in cities as far apart as Barcelona, Buenos Aires, Montreal, Sao Paulo, Paris and Vienna. Tunick has been at work on his project since 2001. His record so far is the immortalisation of a group of 7,000 naked people in Barcelona.
"There has to be a limit to everything," said Pais. "Until a few years ago it was a crime to appear naked in public." He also blamed the local authority for helping stage the event. "The town hall should concern itself with more serious things," he said.
Bron: Jornal de Noticias.
Normally people think photography is very easy: you just do it the way you clean your teeth or comb your hair.
It's not. It's like climbing Mount Everest without oxygen.
Don McCullin

maandag, september 15, 2003
Een aanvulling. Niet gezien (in Perpignan) maar ze waren er wel:
Lisette van Boxel, Gerhard van Roon, Arie Kievit, Roger Cremers, Lucas Göbel, Wim Klerckx, Leo van Velzen, Karijn Kakebeeke, Sake Elzinga en Jerry Lampen.
Lisette van Boxel, Gerhard van Roon, Arie Kievit, Roger Cremers, Lucas Göbel, Wim Klerckx, Leo van Velzen, Karijn Kakebeeke, Sake Elzinga en Jerry Lampen.
Vandaag verschijnt het nieuwste boek van Mario Testino: Kids.
"In this marvelous collection of photographs, Mario Testino fully captures the wonders of childhood along with the amazing force of youth. Young superheroes and ballerinas, future celebrities, the potential champion or two—all strut their stuff in an amazing display of energy and spontaneity. Grown-up counterparts take note: this book is available in both adult and child-size formats. Sharing is recommended! Mario Testino is one of the world’s foremost fashion photographers, and his subjects include everyone from Kate Moss to Madonna. In 1997, he was commissioned by VANITY FAIR to photograph Diana, Princess of Wales to promote her charity projects. The children of the many personalities Testino has photographed during his career have played a key role in this project, which is in aid of Sargent Cancer Care for Children."


"In this marvelous collection of photographs, Mario Testino fully captures the wonders of childhood along with the amazing force of youth. Young superheroes and ballerinas, future celebrities, the potential champion or two—all strut their stuff in an amazing display of energy and spontaneity. Grown-up counterparts take note: this book is available in both adult and child-size formats. Sharing is recommended! Mario Testino is one of the world’s foremost fashion photographers, and his subjects include everyone from Kate Moss to Madonna. In 1997, he was commissioned by VANITY FAIR to photograph Diana, Princess of Wales to promote her charity projects. The children of the many personalities Testino has photographed during his career have played a key role in this project, which is in aid of Sargent Cancer Care for Children."
" On a beau dire, lorsqu'on me montre les photos faites par un photographe "embedded" (embarqué), juché en uniforme de l'armée sur un char américain, je suis désolé, mais je les regarde avec suspicion. Certains ont fait un travail critique, ont dénoncé les exactions commises, mais beaucoup - même parmi ceux que j'aime et je respecte - sont tombés dans la complaisance, dans la propagande. Ils se sont honteusement pliés ! "
Jean-François Leroy, festivaldirecteur Perpignan
Jean-François Leroy, festivaldirecteur Perpignan
Photography is not just about photographs; it's about communication. It's not about you. It's not about art. You're there to record. Sometimes, all too rarely, what you record is acts of human decency, of kindness and compassion - I have seen men cradling dying comrades and weeping. But that's the only side of war you will see that is beautiful.
Don McCullin

zondag, september 14, 2003
De Amstel in Amsterdam is tot 1 december het decor voor 120 meer dan twee meter grote foto’s waarop ‘De aarde vanuit de hemel’ verbeeld is door de Franse fotograaf Yann Arthus-Bertrand. De foto’s van ijsbergen, woestijnen, sloppenwijken en verstilde zeeën werden voor het eerst tentoongesteld in Parijs in 2000. Sindsdien is ‘s werelds grootste openluchttentoonstelling al op diverse plekken te zien geweest en nu dus in Amsterdam.
Ook op internet is de tentoonstelling Earth from above uitvoerig te bekijken. Yann Arthus-Bertrand maakte de afgelopen tien jaar meer dan 100.000 foto’s van de aarde vanuit vliegtuigen. De bedoeling van dit project is niet alleen om mooie foto’s van de aarde te laten zien, maar om zo het belang van duurzame ontwikkeling te benadrukken. Op zijn eigen site geeft Arthus-Bertrand aan de hand van zijn foto’s uitgebreid les in duurzame ontwikkeling. Met zijn project om te laten zien hoe de wereld er aan toe is, brengt de Franse fotograaf details aan in de aarde als ’blue marble’, zoals hij het eerst gefotografeerd werd door de bemanning van de Apollo 8. De foto van astronaut William Anders waarop de aarde als een blauw juweel oprijst boven het dorre maanlandschap is volgens Arthus-Bertrand ‘de mooiste foto aller tijden’.
Foto’s van de aarde zijn vaak het beste wapen in de handen van de milieubeweging en hen die strijden voor duurzame ontwikkeling. De wereld vergaderde daar vorig jaar over in Johannesburg, maar op de site van het ministerie van ontwikkelingssamenwerking is te lezen dat de neuzen van de wereld nog lang niet in dezelfde richting staan.
Bron: Utrechts Nieuwsblad.
Ook op internet is de tentoonstelling Earth from above uitvoerig te bekijken. Yann Arthus-Bertrand maakte de afgelopen tien jaar meer dan 100.000 foto’s van de aarde vanuit vliegtuigen. De bedoeling van dit project is niet alleen om mooie foto’s van de aarde te laten zien, maar om zo het belang van duurzame ontwikkeling te benadrukken. Op zijn eigen site geeft Arthus-Bertrand aan de hand van zijn foto’s uitgebreid les in duurzame ontwikkeling. Met zijn project om te laten zien hoe de wereld er aan toe is, brengt de Franse fotograaf details aan in de aarde als ’blue marble’, zoals hij het eerst gefotografeerd werd door de bemanning van de Apollo 8. De foto van astronaut William Anders waarop de aarde als een blauw juweel oprijst boven het dorre maanlandschap is volgens Arthus-Bertrand ‘de mooiste foto aller tijden’.
Foto’s van de aarde zijn vaak het beste wapen in de handen van de milieubeweging en hen die strijden voor duurzame ontwikkeling. De wereld vergaderde daar vorig jaar over in Johannesburg, maar op de site van het ministerie van ontwikkelingssamenwerking is te lezen dat de neuzen van de wereld nog lang niet in dezelfde richting staan.
Bron: Utrechts Nieuwsblad.
Het groene toegangsbord met het kroontje van de Horsten vermeldt de regels van het koninklijke landgoed: toegankelijk voor wandelaars en ruiters met een geldig kaartje, op de paden blijven en geen honden, zelfs niet als ze zijn aangelijnd. Bij overtreding geldt het 'verboden toegang' artikel 461 van het Wetboek van Strafrecht, waar een straf op staat van 225 euro.
Deze week is bekend geworden dat daar binnenkort bij komt te staan dat er geen foto's in de omgeving van villa Eikenhorst mogen worden gemaakt. Het lijkt een zeer simpele oplossing voor de behoefte van prins Willem-Alexander en prinses Máxima om hun privacy te beschermen tegen al te opdringerige fotografen, met name die van de roddelbladen. Een eerder afgekondigd fotoverbod door de gemeente Wassenaar is door de rechter snel naar de prullenbak verwezen.
Voor een eenvoudige wandelaar rijst wel de vraag wat er te zien is in de omgeving van De Eikenhorst, waar de dichte begroeiing en een fors scherm het zicht op de villa vrijwel ontnemen. Hoewel roddelbladen een veelvoud zullen betalen van de 225 euro boete voor een foto van een zonnende prinses-met-buikje, moet de fotograaf een helikopter huren om de foto te kunnen maken. En net zoals bij andere paleizen mag hier niet worden gevlogen.
Bron: Haagsche Courant.
Deze week is bekend geworden dat daar binnenkort bij komt te staan dat er geen foto's in de omgeving van villa Eikenhorst mogen worden gemaakt. Het lijkt een zeer simpele oplossing voor de behoefte van prins Willem-Alexander en prinses Máxima om hun privacy te beschermen tegen al te opdringerige fotografen, met name die van de roddelbladen. Een eerder afgekondigd fotoverbod door de gemeente Wassenaar is door de rechter snel naar de prullenbak verwezen.
Voor een eenvoudige wandelaar rijst wel de vraag wat er te zien is in de omgeving van De Eikenhorst, waar de dichte begroeiing en een fors scherm het zicht op de villa vrijwel ontnemen. Hoewel roddelbladen een veelvoud zullen betalen van de 225 euro boete voor een foto van een zonnende prinses-met-buikje, moet de fotograaf een helikopter huren om de foto te kunnen maken. En net zoals bij andere paleizen mag hier niet worden gevlogen.
Bron: Haagsche Courant.
The most wanted man in Sweden:


Wedding photographers. They seem to all have attended that special wedding-photographer school where they learn how to take a dozen people and organize them in 14 million permutations:
". . . Okay, now I want the bride with the bridesmaids. Okay, now I want the groom with the groomsmen. Okay, now I want the bride with the groomsmen. Okay, now I want the mother of the groom with the bride and the bridesmaids whose names contain two or more vowels. Okay, now I want the father of the bride with the groom and the groomsmen whose blood type is . . ."
Some wedding photographers become so crazed with power that they form gangs and roam the suburbs, breaking into homes and terrorizing the residents by making them pose for days. (". . . Okay, this time I want to see a big smile from everybody!") If you think it's easy to make 3-year-old bridesmaids sit still, smile and not mess up their dresses for long periods, then you are either a crack addict or a wedding photographer.
Bron: Washington Post.
". . . Okay, now I want the bride with the bridesmaids. Okay, now I want the groom with the groomsmen. Okay, now I want the bride with the groomsmen. Okay, now I want the mother of the groom with the bride and the bridesmaids whose names contain two or more vowels. Okay, now I want the father of the bride with the groom and the groomsmen whose blood type is . . ."
Some wedding photographers become so crazed with power that they form gangs and roam the suburbs, breaking into homes and terrorizing the residents by making them pose for days. (". . . Okay, this time I want to see a big smile from everybody!") If you think it's easy to make 3-year-old bridesmaids sit still, smile and not mess up their dresses for long periods, then you are either a crack addict or a wedding photographer.
Bron: Washington Post.
De kosten van de workshop met Ami Vitale (2003 "Magazine Photographer of the Year") in Rajasthan in februari 2004 zijn met 200 dollar verlaagd naar 3295 dollar voor wie zich vóór 27 september inschrijft.
Woensdag 17 september is fotograaf Erwin Olaf te gast in het NPS-radioprogramma Kunststof.
"Zijn technisch perfecte portretten, films en clips kenmerken zich door een enorme rijkdom aan erotiek, humor en fantasie. Fotograaf Erwin Olaf is 25 jaar actief en krijgt vanaf aanstaande zondag een grote overzichtstentoonstelling in het Groninger museum."
De uitzending van afgelopen maandag met Viviane Sassen is nog online te beluisteren op de site van de NPS.
"Zijn technisch perfecte portretten, films en clips kenmerken zich door een enorme rijkdom aan erotiek, humor en fantasie. Fotograaf Erwin Olaf is 25 jaar actief en krijgt vanaf aanstaande zondag een grote overzichtstentoonstelling in het Groninger museum."
De uitzending van afgelopen maandag met Viviane Sassen is nog online te beluisteren op de site van de NPS.

Relatives and neighbors of Kuka Parrey wail as his body is taken for burial in Hajin, 38 kilometers northeast of Srinagar. foto Rafiq Maqbool
Het geweld in het Indiase deel van Kashmir is zaterdag geëscaleerd. Een moordaanslag op een politicus, een bomaanslag en verschillende vuurgevechten kostten zeker twintig mensen het leven. Zevenendertig mensen raakten gewond. De Indiase politie heeft dat gemeld.
De voormalige extremistenleider Kuka Parrey, die later het separatistische kamp verliet en zich aan de zijde van de regering voegde, werd met granaten bestookt toen hij onderweg was naar een cricketwedstrijd. Hij overleed in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. De beschieting, volgens de autoriteiten gepleegd door moslimseparatisten, kostte ook twee lijfwachten en twee vrienden van Parrey het leven.
Bij een bomexplosie op een drukke weg bij Bijbehara, ten zuiden van de Kashmirse zomerhoofdstad Srinagar, vielen drie doden en elf gewonden. Een aanval van extremisten op een legerpost in het district Kupwara kostte vier soldaten en een van de extremisten het leven. Een vuurgevecht tussen militairen en separatisten in het grensgebied met Pakistan kostte vier extremisten het leven.
Het overwegend islamitische Kashmir is opgedeeld in een Indiaas en een Pakistaans deel. Volgens de Indiase regering moedigt Pakistan de moslimseparatisten aan om voor afscheiding van het Indiase deel te strijden.
De Pakistaanse president Pervez Musharraf riep India in een zaterdag gepubliceerd interview met de krant The News op om zonder verder uitstel met elkaar te gaan praten over Kashmir. Volgens Musharraf is India aan de beurt om vredesinitiatieven te nemen. De Indiase premier Atal Bihari Vajpayee verklaarde vorige week nog dat hij pas met Pakistan wil praten als dat land niet langer gewapende moslimseparatisten de grens met India laat oversteken.
In het Indiase deel van Kashmir woedt al veertien jaar een onafhankelijkheidsstrijd. Daarbij kwamen al 63.000 mensen om het leven.